OTOMATİK ŞANZIMAN VİTES DEĞİŞTİRMİYORSA!

Otomatik şanzımanlı araçların vites değiştirmeme sorunu, kullanıcıların en çok merak ettikleri arasında yer alıyor. Otomatik şanzıman vitese geçmiyor, otomatik şanzıman vites değiştirmiyor gibi konu başlıkları ile araştırma yapan kullanıcılar için otomatik şanzıman neden vites değiştirmez ya da otomatikte vites değiştirme zorlanmasının nedeni nedir sorusuna yanıt vermek üzere detayları paylaştık. Otomatik şanzıman sorularından biri olan vites değiştirmeme durumu hakkında detaylara geçmeden önce otomatik şanzıman hakkında biraz bilgi verelim...

Otomatik Şanzıman Hakkında

Genellikle yeni bir araba alırken “otomatik mi manuel mi” ya da “otomatik şanzıman sorunları daha mı fazla” gibi sorular akılları kurcalar. Otomatik şanzıman, debriyaj pedalına ihtiyaç duyulmadan ve vites değişimini sürücüye yaptırmayan konforlu bir teknoloji sunar. Geçmiş yıllarda “otomatik araba daha çok yakar” ya da “otomatik arabanın masrafı çok olur” gibi yorumlar yaygın olsa da bugün, otomatik şanzıman teknolojisinin büyük ölçüde bu endişeleri giderdiğini söyleyebiliriz. Otomatik şanzımanın tanımına baktığımızda motorlu aracı sürerken belli bir motor devir hızı için, tekerleklerin devir hızının kademeli olarak yükseltilip azaltıldığı bir sistem açıklamasını görüyoruz. DSG, CVT, EDC, MMT ve TCT gibi farklı otomatik şanzıman tipleri de var. Ancak temelde benzer bir yapıya sahipler. Otomatik şanzıman da manuel şanzıman da zamanla malzemenin yıpranması ya da sürücü hatasına bağlı olarak arıza verebilir. Otomatik şanzıman arızaları içinde en sık görüleni ise şanzımanın vites değiştirmemesidir. Peki, otomatik şanzıman vites atmıyor ise bunun nedeni ne olabilir?

Otomatik Şanzıman Neden Vites Atmaz?

Öncelikle otomatik şanzımanlı bir araçta frene basmadan vites değiştirilmez. Yani park modundan hareket moduna, ileri hareket modundan geri moduna geçmek için frene basmanız gerekir. Ancak burada aracın vitese geçmemesi ile ilgili incelediğimiz konu farklı. 

Debriyaj hidroliği eksilmiş olabilir veya debriyaj hidroliğinde hava olabilir. 

Şanzıman beyni ve elektrik motoru nem almış olabilir. 

Otomatik şanzıman kartı arızalı olabilir. 

Periyodik bakımlarda şanzımanın durumu hakkında bilgi edinebilir ve şanzımandaki parçaları daha uzun ömürlü kılabilirsiniz. Düzenli şanzıman yağı değişimi de yine şanzıman sorunlarının önüne geçer. 

Otomatik Şanzıman Arızasına Neden Olan Hatalar

  • Otomatik şanzıman yağının eksik olması ve gerekli yenilemenin yapılmaması. 
  • Sert kalkışlarda arabayı hareket ettirme hatasına düşmek. 
  • Vites tuşuna basmadan yapılmaya çalışılan vites geçişlerinin şanzıman kutusu içindeki parçaları zorlaması. 
  • Araç bakımlarında şanzımana ve araca uygun olmayan parçalarla yapılan değişimler. 
  • Otomatik şanzıman bakımının düzenli olarak yaptırılmaması. 

Otomatik Şanzıman Arızası ve Fiyatlar

Öncelikle otomatik şanzımanlar oldukça karmaşık bir yapıya sahiptir. Bu karmaşık sistemdeki arızalarının nedeni anlamak ve çözüm üretmek için bu amaçla üretilmiş özel arıza tespit cihazları kullanılır. Bu nedenle otomatik şanzıman arızaları veya vites kutusu arızaları için mutlaka uzman teknisyenlerden destek almak gerekir. Şanzıman kutusu değişim fiyatı, şanzıman yağı değişim fiyatı gibi konularda online olarak bilgi almak üzere otopratik.com.tr üzerinden fiyat teklifi isteyebilirsiniz. Ayrıca Otopratik fiyat listesine de bakabilirsiniz. 

Otomatik Şanzımanın Sunduğu Avantajlar

  • İki elinde direksiyonda kalma süresinin uzun olması ve sürücünün direksiyon hakimiyetine destek olması
  • Kalkışlarda sunduğu konfor
  • Debriyaj pedalına yani üçüncü pedala gereksinim duyulmamasının sunduğu konfor
  • Vites değiştirme gereksinimi olmaması

Otomatik Vitesli Araçlardaki Harflerin Anlamları

Otomatik şanzımanlı araçlarda vitesin değişmemesi konusunu işlerken otomatik araçlardaki vites üzerindeki harflerin anlamlarını da bilmeyenler için hatırlatalım…

  • P (Park)

Aracınızı tamamen durdurduktan sonra vites kolunu getirmeniz gereken işaret budur. 

  • R (Reverse): 

Otomatik arabanın geri vitesidir. Geri geri gitmeden önce aracın tamamen durmasını sağlayıp ardından bu konuma getirmelisiniz.

  • N (Neutral): 

Otomatik vitesli araçlarda aracı boşa almak için kullanılır. Araç bekler pozisyondayken kullanılır. 

  • D (Drive): 

Aracınızı hareket ettirmek için kullanmanız gereken vites konumu budur. Fren pedalına basarken el frenini indirip kontak anahtarını çevirdikten sonra vites kolu D'ye getirilip araca ilk hareketi verilir.

  • S veya O (Speed, Overdirive): 

Hızlı kullanım veya Spor kullanım. Bu butonlar devredeyken aracın normal vites değiştirme, devir aralığı yükselir. Hızlanma ve akselerasyon artar. Elbette yakıt tüketimi oranı da artar. 



Diğer Faydalı Bilgiler