Otopratik Logo
close hamburger menu
Lastik Basınç Göstergesi (TPMS) Nedir, Neden Yanar?

Lastik Basınç Göstergesi (TPMS) Nedir, Neden Yanar?

Lastik Basınç Göstergesi (TPMS) Nedir, Neden Yanar?

Araçların güvenli kullanımı farklı parçalar aracılığıyla sağlanır. Bu durum araçların verdiği uyarıların önemini artırmaktadır. Araç kullanımının ideal şekilde yapılmasını sağlayan parçalardan biri de lastiklerdir. Lastiklerde bir arıza olması, istenmeyen kazalara veya yolda kalma durumlarına neden olabilir. Lastik hava kontrolü yaptırarak, verimli bir şekilde kullanabileceğiniz araç lastiklerinin durumunu ifade eden göstergeler bulunur. Örneğin, lastik basınç göstergesi gibi. Güvenliğe büyük ölçüde katkı sağlayan TPMS yani ‘’Lastik Basıncı İzleme Sistemi’’ günümüzde araçlarda kullanımı zorunlu olan teknolojiler arasında. Peki, lastik basınç göstergesi nedir?

Lastik Basınç Göstergesi (TPMS) Nedir, Neden Yanar?

Lastik Basınç Göstergesi Nedir?

Lastik basınç göstergesi, aracın direksiyon kısmında yer alan göstergeler arasındadır. Lastik basınç göstergesi, basınç sensörünün durumu hakkında bilgi verir. Lastik basınç sensörü ise aracın lastiklerinin iç kısmına takılır. Lastiğin iç taban kısmına veya jant kapağına kelepçelenir. Lastik hava basıncı göstergesi pil veya radyo frekansı ile çalışır. Bu sistemler aracılığıyla araçla iletişime geçer. Lastik basınç göstergesi, lastiğin anlık basınç ve ısı değerini ölçer. 

Lastik basınç göstergesi araştırması yapanlar, TPMS kavramı ile de karşılaşır. TPMS, lastik basıncı takip sistemine verilen addır. Araçta bulunması zorunlu olan TPMS Endirekt, ABS ve EPS sistemlerinden aldığı bilgileri değerlendirir. Aynı zamanda tur farkından doğan değişimleri algılayıp, bu bilgileri analiz eder. TPMS Direkt ise, lastiğin basıncını anlık olarak ölçer. Normalin altında basınç algılayan sistem ise hızlı olarak ikaz durumuna geçer. 

Lastik Basınç Göstergesi Nedir?

Lastik Basınç Uyarı Lambası Neden Yanar?

Araçlardaki TPMS ikaz lambasının yanması iki durumdan kaynaklı olabilir. İlki, aracınızı çalıştırdığınızda lastik basınç lambasının yanıp sönmesine neden olur. Yanıp sönme durumu sürekli yanma olarak devam eder. Bu durumda, araç TPMS sensöründen yanıt alamıyor demektir. İkinci durumda ise, lastik basınç uyarı lambası aracı ilk çalıştırdığınız andan itibaren yanıyor olabilir. Bu durum ise aracın lastik basıncında hızlı şekilde çözülmesi gereken bir durumun habercisidir. 

Düşük Lastik Basıncı Belirtileri Neler?

Lastik basınç göstergesi arıza durumunda farklı belirtiler gösterir. Bu belirtiler aşağıdaki gibi listenelebilir; 

  1. Arızalı Lastik Basınç Sistemi
    Fiziksel özellik taşıyan sensörler hasara meyillidir. Pille çalışan sensör 5 ila 10 yıl arasında sorunsuz şekilde çalışabilir. Pil ömrü sona ermişse veya valf başlıklarında aşınma mevcut ise arızalar meydana gelebilir. Lastikte olan bir sıkıntı, lastik basınç sensörünün tamirini de gerektirir. 

  2. Arızalı Tekerlek Hız Sensörü
    Tekerlek hız sensörü farklı parçalardan oluşur. Bunlardan biri ABS, diğeri ise ECU’dur. Bu sistemlerden birinin bozulması sinyal verilmesine neden olur. Sinyal verilmesinin nedeni yüksek olasılık ise düşük lastik basıncının göstergesidir. 

Lastik Basınç Göstergesi Arızasında Ne Yapmalı?

Lastik basıncında bir sıkıntı olması durumunda, gösterge sürücüleri ikaz eder. Lastik basıncının düşük olması durumunda uyarı lambası yanar. Bu gibi bir arıza ile karşılaştığınızda, aracınızı en yakın Otopratik servisine götürebilirsiniz. Aracınızı servise görütmeden önce akıllı cihazınız üzerinden oto servis randevusu alabilirsiniz. Randevu almanın yanı sıra servise gitmeden önce oto servis fiyat listesine göz atarak fiyatlara da hakim olabilirsiniz.