Elektrikli araçlar hayatımıza daha fazla entegre olurken, birçok kullanıcı şarj işleminin nasıl ve nerede yapılacağını merak etmektedir. Elektrikli otomobil sahiplerinin, araçlarını günlük yaşantılarına uygun şekilde şarj edebilmeleri için doğru yöntemleri öğrenmeleri önemlidir.
Elektrikli araçlar, genellikle iki tür şarj sistemiyle çalışır. AC (Alternatif Akım) ve DC (Doğru Akım) şarj.
Şarj etmek için, elektrikli aracın şarj kablosunu, elektrik şarj istasyonuna veya evdeki prize bağlamak yeterlidir. Aracın gösterge panelinde şarj durumunu takip edebilirsiniz.
Elektrikli araçları şarj etmenin üç temel yöntemi bulunmaktadır. Birincisi batarya değiştirme yani QuickDrop, ikincisi kablosuz şarj ve üçüncüsü de kablolu şarjdır. Batarya değiştirme yöntemi, aracın boş bataryasının dolusu ile değiştirilmesi esasına dayanır ve özellikle hızlı çözüm sunmasıyla öne çıkar. En yaygın yöntem olan kablolu şarj ise üç farklı seviyede uygulanır: ev tipi (Seviye 1), normal (Seviye 2) ve hızlı şarj (Seviye 3), her biri farklı enerji aktarım hızlarına ve donanım gereksinimlerine sahiptir.
Elektrikli araba şarj işlemi, kullanılan şarj yöntemine göre küçük farklılıklar gösterse de temel olarak şu adımlarla gerçekleşir:
-Öncelikle, araç uygun bir şarj istasyonuna park edilir ve şarj portu açılır.
-Ardından, AC veya DC tipine göre uygun olan şarj kablosu araca bağlanır.
-Bağlantı kurulduğunda, istasyon ile araç arasında iletişim sağlanır ve enerji aktarımı başlar. Bu sırada sistem, bataryanın doluluk oranını ve şarj hızını otomatik olarak yönetir. Şarj süresince kullanıcı ekran ya da mobil uygulama üzerinden dolum durumu izlenebilir.
-İşlem tamamlandığında, şarj cihazı kendini otomatik olarak kapatır, kablo çıkarılır ve araç kullanıma hazır hale gelir.
Elektrikli araçlarda kullanılan şarj kabloları ve soket türleri, şarj tipi ve bölgesel standartlara göre değişir. AC şarjda Type 1 (Kuzey Amerika) ve Type 2 (Avrupa) yaygındır. DC hızlı şarjda ise CHAdeMO, CCS ve Tesla Supercharger gibi sistemler bulunur. Her araç, uyumlu soket ve kablo türünü kullanmalıdır.
Elektrikli araçların nerelerde şarj edilebileceği, kullanıcıların hayatını kolaylaştırır.
Elektrikli araçların nasıl şarj edildiğini öğrenmek hem çevre dostu yaşamı destekler hem de günlük planlamayı kolaylaştırır.
Evde elektrikli araç şarjı için Seviye 1 ve Seviye 2 olmak üzere iki seçenek bulunur. Seviye 1, standart ev prizine takılarak ekstra ekipman gerektirmez ancak yavaştır. Daha hızlı şarj için Seviye 2 tercih edilir; bu yöntem 240 V’luk özel bir priz ve ev tipi şarj istasyonu kurulumu gerektirir. Her iki yöntemde de şarj kablosu genellikle araçla birlikte gelir.
Kamuya açık şarj noktaları; alışveriş merkezleri, otoparklar, oteller, süpermarketler, benzin istasyonları ve otoban servis alanları gibi alanlarda bulunur. Bu noktalarda genellikle Seviye 2 veya hızlı şarj sağlayan Seviye 3 istasyonlar yer alır.
Otopratik, Türkiye genelinde 35 ilde 69 noktada elektrikli araçlar için hızlı şarj hizmeti sunmaktadır. Enerjisa iştiraki Eşarj ile iş birliği yapan Otopratik, 90, 120 ve 180 kW gücündeki DC hızlı şarj istasyonlarıyla araçların 30-40 dakika içinde %80'e kadar şarj edilmesini sağlamaktadır. Bu istasyonlar, aynı anda iki araca hizmet verebilen modüler Titan cihazlarıyla donatılmıştır. Otopratik'in sunduğu elektrikli araç şarj hizmeti sayesinde kullanıcılar, araçlarını kısa sürede şarj ederek yolculuklarına hızla devam edebilmektedir.
Kamusal şarj istasyonları ve evdeki şarj maliyetleri, kullanıcıların bütçelerini etkileyen faktörlerden biridir. Dolayısıyla, şarj maliyetlerini anlayarak elektrikli arabanızdan en iyi şekilde yararlanabilirsiniz.
Elektrikli araç şarj ücretleri, tüketilen enerji miktarı (kWh), elektrik birim fiyatı ve şarj istasyonunun ücret politikası gibi faktörlere bağlı olarak hesaplanır. Örneğin, 30 kWh enerji tüketen bir araç için birim fiyat 5,50 TL/kWh ise toplam maliyet 165 TL olur. Evde şarjda elektrik birim fiyatı genellikle daha düşükken, DC hızlı şarj istasyonlarında bu fiyat daha yüksek olabilir. Ayrıca, bazı şarj istasyonları sabit ücret, saatlik ücret veya abonelik modeli gibi farklı ücretlendirme yöntemleri sunabilir.
Evde elektrikli araç şarjı genellikle daha düşük maliyetlidir çünkü konutlara uygulanan elektrik tarifeleri, kamuya açık istasyonlardaki ticari tarifelere göre daha ucuzdur. Evde şarjın kilovatsaat (kWh) başına maliyeti, özellikle gece tarifeleri kullanıldığında daha da düşebilir. Buna karşılık, dışarıdaki halka açık istasyonlarda özellikle DC hızlı şarj kullanıldığında birim fiyatlar yüksektir; çünkü işletme maliyetleri, bakım giderleri ve hızlı şarj altyapısının bedeli ücretlere yansıtılır. Ayrıca bazı halka açık şarj noktaları süre bazlı ücretlendirme de yaparak toplam maliyeti artırabilir.
Elektrikli araç şarj hizmeti ve elektrikli araç bakım işlemleri konusunda Araç Bakımında Güvenilir Servis anlayışıyla öne çıkan Otopratik, kullanıcılarına kapsamlı çözümler sunar. Türkiye genelindeki Otopratik elektrikli araç şarj noktalarında şarj hizmetinden faydalanabilir ve aracınız için gerekli tüm elektrikli araç bakım işlemlerini güvenle gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca, ihtiyaçlarınıza uygun hizmetleri planlamak için online araç randevusu alabilir ve işlem öncesinde güncel servis fiyat listesini inceleyebilirsiniz.