Uzun Yol Öncesi Bakım

Yedek Lastik Bulundurma

Otomobille uzun yola çıkmadan önce dikkat etmeniz gerekenlerin en başında aracın lastikleri gelmektedir. Uzun yola çıkacağınız için yedek lastiğinizide kontrol etmeniz yolda karşılaşabileceğiniz aksiliklere karşı hazır olmanızda etkili olur.

Lastik kontrolünde dikkat edecekleriniz lastiğinizin havası ve diş derinlikleridir. Aracınızı yetkili servisine götürerek Rot-Balans ayarlarını, frenlerini, motor yağını, elektrik aksamını ve radyatörde bulunan antifiriz miktarını kontrol ettirin. Aracın silecek lastikleri kontrolü ile silecek suyunun tamamlanması alacağınız önlemlerden bir diğeri.

Peki uzun yol öncesi nedir bu bakım ve kontroller; bu bakımların ilki serviste yapılacaklar ve ikincisi kendimizin yapabileceği kontrollerdir.

Serviste Yapılacak Bakım ve İşlemler

  • Aracımızın lastiklerinin ne durumda olduğuna bakılmalıdır. 5 yıldan eski lastiklerin değişmesi gerekmektedir. Lastiklerimizin diş ve kanal derinliği 3 mm den fazla olmalıdır. Lastiklerimizde baloncuk oluşmuş ise kesinlikle yenisi ile değiştirilmeli ve yedek lastik kontrol edilmelidir.
  • Aracımızın ön düzen ayarları (rot-balans-kamber-kaster) yapılmalı ve ön takımdaki boşluk ve vuruntular rotlar, rotiller, tablalar, akslar, salıncaklar ve fişekler kontrol ettirilmelidir.
  • Aracımızın, amortisörleri, amortisör takozları ve diğer süspansiyon sistemleri incelenmelidir. Patlak amortisörler aracımızda vuruntuya, savrulma ve kaymalara neden olacağı için yenisi ile değiştirilmelidir.
  • Aracımızın fren tertibatı gözden geçirilmeli hidrolik sıvısı tamamlanmalı, gerekiyor ise disk ve balatalar değiştirilmeli veya torna ile taşlanıp düzeltilmelidir.
  • Aracın vantilatör kayışı ve triger kayışı incelenmeli eskimiş aşınmış yaralanmış ve çatlaklar oluşmuş ise yenisi ile değiştirilmelidir.
  • Aracın motor ve şanzıman yağları kontrol edilmeli ve eksik ise tamamlanmalıdır, değişim zamanı gelmiş veya yaklaşmış ise değiştirilmelidir. Hava ve yağ filtreleri gerekiyor ise değiştirilmeli veya yakın zamanda değişmiş ise hava filtresi basınçlı hava ile temizlenmelidir.
  • Aracımızda lpg sistemi mevcut ise bakımı ve ayarları yapılmalıdır.
  • Aracın soğutma sıvıları ölçülmeli ve eksik ise tamamlanmalıdır, cam suyu doldurulmalıdır, sileceklerve silecek süpürgeleri kontrol edilmeli ve eski ise değiştirilmelidir.
  • Konforlu yolculuk için aracın klima ve havalandırma sistemi kontrol edilmeli ve gerekirse klima gazı bastırılmalıdır, polen filtresi kesinlikle yenisi ile değiştirilmelidir.
  • Aracımızın aydınlatma ve sinyalizasyon ekipmanları gözden geçirilmeli var ise patlak lambalar yenisi ile değiştirilmelidir, hepsinin sağlam ve eksiksiz olduğundan ve çalıştığından emin olunmalıdır. Eğer farlarımızda sararma ve matlaşma var ise aydınlatma zayıf olacağından farların sildirilmesi yeterli olacaktır. Farlarda çatlak ve kırık var ise yenisi veya sağlam çıkması ile değiştirilmelidir.
  • Aracımızın aynaları ve camları gözden geçirilmeli kırık ve çatlak olanlar yenisi veya sağlam çıkması ile değiştirilmelidir.
  • Aracımızın aküsü ölçülmeli ve aracın dinamosunun aküyü şarj edip etmediği gözden geçirilmelidir.
  • Aracımızın ateşleme sistemi incelenmeli buji, buji kabloları eski ise değiştirilmelidir. Yakıt sarfiyatında ve çekişte önemli payı bulunan parçalardır.
  • Aracın tüm göstergeleri ve sigortaları gözden geçirilmelidir arızalı olan sigortalar değişmelidir. Özellikle hararet ve yakıt göstergeleri çok önemlidir, yanlış okuma yapan var ise tamir edilmelidir. Yolda oluşabilecek tatsız durumlara mehil vermemek için bu bakım ve kontroller önemlidir.

Kendimizin Yapabileceği Bakımlar ve Kontroller

  • Aracımızda ilk yardım çantası olduğundan emin olunmalıdır.
  • Aracımızda yedek lastiğin sağlam ve havasının tam olduğundan emin olunmalı, takım ve avadanlıklar (kriko, bijon anahtarı ve varsa şifreli bijon ,tornavida ve pense )araç üzerinde tam ve eksiksiz olarak bulundurulmalıdır
  • Aracımızda çekme halatı ve takozların olduğundan emin olunmalıdır.
  • Aracımızda reflektörlerin ve fosforlu yeleklerin olması önemlidir ve yok ise tamamlanmalıdır.
  • Aracımızda her duruma karşı taşınabilir çok amaçlı elektrikli çakmak pompası ve takviye kablosu bulundurulmalıdır. Bize lazım olmasa bile yolda bir başkasına lazım olabileceği düşünülmelidir.
  • Aracımızın iç ve dış temizliği yola çıkmadan önce yapılmalı, araç içinde kapalı alanda uzun zaman geçirileceği için aracın iç temizliğinin iyice yapılması tozlardan olabileceği kadar temizlenmesi bizler ve özellikle çocuklarımız için çok önemlidir.
  • Aracın emniyet kemerleri ve tertibatı elle teker teker kontrol edilmeli ve sağlam ve çalışır durumda olduğundan emin olunmalıdır.
  • Son olarak yola çıkmadan önce iyice dinlenilmeli, uykulu yorgun ve alkollü yola çıkılmamalı, güvenli sürüş için kurallara tam ve eksiksiz olarak riayet edilmelidir. Dinlenmeden en fazla 4 saat araç kullanılmalı ve en az 30 dk mola verilmeli ve bir gün içinde en çok 8 saat araç kullanılmalıdır. Eğer yolculuğumuz 8 saatten fazla sürecek ise yedek bir sürücü ile dönüşümlü olarak araç kullanılmalıdır. Aracımızda başka sürücü yok ise 8. saatin sonunda bir otel-motel veya misafirhanede dinlenilmelidir. En önemlisi gece yolculuğundan mümkün olduğu kadar kaçınılmalı gündüz yolculuğu tercih edilmelidir.

Uzun yola çıkmadan önce ilk olarak yolla aracımızın tek bağlantısı olan lastiklerimizi kontrol etmeliyiz. Lastiklerin havası ve diş derinliğinin kontrolünden sonra aracın rot balans kontrolü yaptırılmalı. Rot balans ayarı düzgün olmayan otomobil hem büyük tehlikelere kapı açar hem de sürücüyü daha fazla yorar. Aracı mümkünse bir serviste bakıma sokmanız sizin yararınıza olacaktır. Yola çıkmadan önce aracın altına bakılarak her hangi bir yağ veya su kaçağı olup olmadığı kontrol edildikten sonra frenler uzman kişilerce kontrol edilmeli. Fren hidrolik sıvısı eksikse tamamlanmalı herhangi bir sızıntı olup olmadığı kontrol edilmeli. Aracımızın kalbi motorun sağlıklı çalışabilmesi için motor yağının istenilen özelliklere sahip ve yeterli miktarda olması gerekir. Aracınızın yağ değişim zamanı gelmiş ise motor yağının tamamını değiştirin. Eğer yağ değişim zamanına daha vakit varsa aracınızı bir süre çalıştırıp motoru ideal ısısına getirin ve düz bir zemine park edin. Motoru durduktan sonra bir iki dakika bekleyin ve daha sonra yağ çubuğunu çekip temizleyin. Tekrar yerine sokup geri çıkardığınızda yağ çubuğunun işaretli alanlarının orta noktasına kadar yağ geliyor olmalıdır. Eğer eksikse araç üreticinizin belirttiği motor yağını motora ilave edin. Motorumuzun nefes yolunu temizleyen hava filtresini uzun yolculuklardan önce kontrol etmek hem performans hem de ekonomi manasında sizi kazançlı çıkaracaktır. Hava filtresi genelde 10 bin km’de bir değiştirilir. Ancak hava filtresinin durumuna göre bunu daha erkene çekebilirsiniz. Motor aksamından kayışları kontrol ettikten sonra aracınızın elektrik aksamını kontrol etmeye başlayabilirsiniz. Elektrik aksamında kontrol edilmesi gereken en önemli unsur aydınlatma elemanları. Yanınıza yedek far ampulü almayı ihmal etmeyin. Eskimiş sileceklerinizi yola çıkmadan mutlaka değiştirin. Ayrıca uzun yaz yolculuklarında ön cama yapışan böceklerden kurtulmanız için silecek suyunuzu katkı malzemeleriyle karıştırın. Yaz yolculuklarının daha rahat geçmesi için klima sisteminizi yola çıkmadan test edin. Bu işlem için herhangi bir uzmana gitmenize gerek yok. Eğer aracınızın soğutma performansından memnun değilseniz klima gazını doldurmak için bir servise başvurmalısınız. Son olarak yola çıkmadan önce aracınızın iç dış temizliğini yaptırırsanız daha rahat bir yolculuğa hazır olursunuz. Yolculuk esnasında erimiş asfalttan aracınıza sıçrayan zift, yağ gibi maddelerden korunmak istiyorsanız boya koruma yaptırmak aracınızı koruyacaktır.


Diğer Faydalı Bilgiler